Te tudod, hogyan lesz a kézi aláírásból biztonságos elektronikus aláírás?

közzétéve: 2025. október 16., csütörtök

Korábbi írásunkban a CollectSign szolgáltatás használatának egyszerűségéről és gyors, rugalmas használatáról írtunk. Jelen írásunkban egy kicsit mélyebbre eveznénk, mivel olvasóink között vannak olyanok is, akik szakmai vénával rendelkeznek. Nekik szeretnénk egy csokorban összefoglalva, egységes képet adni az elektronikus dokumentumok szakmai részéről és itt elsősorban a biometrikus -kézi- aláírásról, amely fokozott biztonságú elektronikus aláírásnak (AdES) minősül.

Hogyan jön létre az elektronikus aláírás az alairom.hu CollectSign szolgáltatásával?

Az alairom.hu-n elérhető CollectSign aláírás menedzsment szolgáltatás a mySigno/SignPad alkalmazást működteti, amely a biometrikus (kézi) aláírás során biztosítja, hogy az aláírás egyértelműen kapcsolódjon az aláíró személyéhez és a dokumentumhoz. Nézzük, hogyan:

1. Aláírás hozzáadása a dokumentumhoz – Az aláíró a dokumentumot kézi aláírással látja el pl. táblagépen vagy aláíró eszközön. Nemcsak az aláírás képe kerül a dokumentumra, hanem a hozzá tartozó biometrikus adatok – az aláírás sebessége, nyomásadatai és mozgásmintázata – is titkosítva rögzítésre kerülnek a rendszerben (nem a dokumentumban!). Így a biometrikus aláírás hozzájárul a személyhez és a dokumentumhoz kötött hitelességhez.

A hiteles kézi elektronikus aláírás és a rendszer aláírás folyamatot záró digitális tanúsítványa, amely tartalmazza a publikus kulcsot a dokumentumhoz csatolódik, így a fogadó fél minden szükséges információt megkap az ellenőrzéshez.

2. Hitelesítés a tanúsítvány és az időbélyeg segítségével –A rendszer folyamat záró minősített tanúsítványa biztosítja, hogy a privát kulcs valóban az adott rendszerhez tartozik, az időbélyeg pedig igazolja az aláírás létrejöttének pontos idejét. Ezek az elemek (és még további biztonsági elemek) garantálják, hogy a felhasználó kézi aláírása fokozott biztonságú aláírásként megfelel a Ptk. elektronikus dokumentumra vonatkozó előírásainak, valamint az EU eIDAS rendeletében meghatározott tartalmi és formai kritériumoknak. 

3. Az aláírás kész – A dokumentum a folyamat záró tanúsítvánnyal így már tartalmaz egy ellenőrizhető elektronikus aláírást, amely garantálja az aláíró személyazonosságát és a dokumentum sértetlenségét.

Nézzük lépésről lépésre, mi történik, amikor te kapsz egy digitálisan aláírt dokumentumot, és szeretnéd ellenőrizni:

1.      Megnyitod a dokumentumot – például egy PDF-et az Adobe Readerben vagy más szoftverben. Ezek a programok észreveszik, ha van benne digitális aláírás.

2.      A szoftver előveszi a dokumentumban található tanúsítványt – ebben van az aláíró nyilvános kulcsa és az azonosító adatai (név, e-mail, szervezet stb.), valamint az, hogy ki bocsátotta ki a tanúsítványt (hitelesítésszolgáltató).

3.      Ellenőrzés az aláíróhoz kötve – a program a tanúsítvány nyilvános kulcsával visszafejti az aláíró által készített „lenyomatot” (hash-t).

4.      Új lenyomat készítése – a szoftver saját maga is elkészíti a dokumentum jelenlegi lenyomatát.

5.      Összehasonlítás – ha a két lenyomat teljesen egyezik, akkor biztos, hogy

·     az aláíró valóban az, akinek a neve a tanúsítványban van (hitelesség),

·     és a dokumentum azóta egyetlen karakterrel sem változott meg (integritás).

·     Ha a dokumentumot akár egy karakterrel is módosítanák, azonnal látszik a különbség, így a rendszer kimutatja a manipulációt.

6.      Megbízhatósági ellenőrzés – a szoftver azt is vizsgálja, hogy a tanúsítványt kiállító hitelesítésszolgáltató szerepel-e a megbízható szolgáltatók listáján (pl. az EU Trusted List). Ez garantálja, hogy nem „kamu” tanúsítványról van szó.

A dokumentumkezelő szoftver tehát automatikusan végzi az ellenőrzést, és egyszerű vizuális jelzéssel (zöld pipa vagy figyelmeztetés) mutatja az eredményt.

Amennyiben kérdésed van a fentiekben leírtakkal kapcsolatban szakértő csapatunk szívesen válaszol kérdéseidre.

Keress minket, ha te is arra törekszel, hogy a mindennapi ügyintézés gördülékeny és gyors legyen, elősegítve a biztonságos, papírmentes dokumentumkezelést. Kérd ajánlatunkat itt: sales@alairom.hu +36 70 / 610 6963

Oszd meg ismerőseiddel!
A weboldal cookie-kat használ Adatkezelési szabályzatértem